Säännöllisellä treenillä vuorokauteen enemmän tunteja!

Usein, kun aloitan tuntemattomamman ihmisen kanssa keskustelun, jossa yhdistyvät aiheet: minä, treeni, minun treenini, päädytään aiheisiin: montako kertaa viikossa, oho, millä ajalla? Monia tuntuu kummastuttavan se, kuinka paljon ehdin/jaksan treenata ja miten minulla jää vielä jopa ylimääräistä aikaa esimerkiksi opiskeluun ja parisuhteeseen. Siitä, miten jaksan treenata paljon, puhuinkin jo täällä, joten seuraava kysymys lieneekin, mistä repiä kaikki aika, jonka voi pistää vain itseensä?

image(50)

Kasva, selkä, kasva!

Sinänsähän elän, ja pystyn elämään, jokseenkin itsekästä elämää itse. Asun yksin, eikä kodissani juokse lapsia, jotka rajoittaisivat omaa toimintaani. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö pystyisin elämään fitnestä 24/7 ja määrittelemään päiväni kulun aivan kuten tahdon. Ei todellakaan.

Kyllä minä töissä käyn. Ihan päivätöissä, toimistotöissä. Kahdeksasta neljään. Kerran viikkoon pyristelen suoraan töistä yliopistolle, jossa vietän koko loppuiltani ja muina päivinä opiskelen itsenäisesti avoimen yliopiston kursseja kotoa käsin. Minulla on parisuhde, joka vaatii tietysti aikaa, sekä erinäisiä vapaa-aikaa vieviä projekteja, kuten poseerausvalmennus. Blogia pitäisi (saisi) kirjoittaa, ja siihenkin menee yllättävän paljon aikaa. Sosiaalisia suhteita olisi myös ihan miellyttävää viritellä välillä, eikä minulle kukaan vielä sisäkköäkään ole palkannut, joten pitäisi sitä varmaan ruokaakin tehdä ja pitää talous yllä. Ja sen päälle pitäisi treenata ainakin viisi kertaa viikkoon. Miten sitä ehtii? No kyllä ehtii.

Tässäpä muutama vinkki, joilla itse järjestän omaan suhteellisen ruuhkaiseen arkeen lähes joka päivä ajan omalle treenilleni:

1. Tiivistä treeni lyhyeksi.

En toki tarkoita, että lenkin pituutta kannattaisi tiivistää viideksi minuutiksi tai salilla heiluttaa kertaalleen käsipainoa ja juosta pois, mutta kannattaa miettiä, onko treenisi pituus varmasti tarpeellinen. Itse saisin helposti salilla kulumaan monia monia tunteja, jos tahtoisin. Voisin putkirullailla 20min, lämmitellä 20min, treenata 60min, sen päälle tehdä aerobista 20min ja venytellä 20min. Yhteensä aikaa kuluisi melkein kaksi ja puoli tuntia. Olisihan se varmasti perusteellista, mutta tarpeellista? Siitä en tiedä.

Lämmittely on itselläni kovin vähäistä, ja tähän en toki muita kannusta. Kyllä lämmittelylle kannattaa ottaa aikansa, mutta sekin kannattaa siirtää osaksi treeniä. Esimerkiksi jalkatreeniä voi lämmitellä kyykkäilemällä pelkällä tangolla kevyesti, ei sinne juoksumatolle tarvitse aina mennä vetuloimaan. Treenistä itsestään pystyy ripeällä temmolla tekemään myös erittäin hyvän rasvanpolttajan, joten aerobisenkin voi jättää halutessaan pois. Supersarjoilla, pitkillä pudotuksilla ja lyhyillä tauoilla saa treenistä nopeasti ja hyvällä sykkeellä kaiken irti. Itselläni ripeään, yksin tehtyyn treeniin menee noin 45min.

2. Jätä kehonhuolto pois treenistä.

Monella on tapana putkirullailla ja venytellä salilla, mikä sinänsä on ihan hyvä juttu. Mutta jos aikaa on niukasti, miksei kehonhuollon jättäisi esimerkiksi kotiin tai ajoittaisi sen vaikka tiettyyn hetkeen viikosta? Jos kotona tulee huonosti aikaiseksi tehdä mitään kehonhuoltoon liittyvää, merkkaa aika kalenteriin. Sitten se on siellä ja sitten se pitää tehdä. Ei mukinoita. Esimerkiksi televisiota katsellessa on paljon luppoaikaa.

IMG_06413. Etsi lähin sali.

Oma salini on 7min kävelymatkan päässä ja se ehdottomasti helpottaa treenaamista. Tietysti autolla pääsisi pidemmällekkin treenaamaan, mutta kynnys lähteä salille, joka on lähellä, on pienempi, kuin kauemmas. Lähellä olevasta salista pystyy hyödyntämään myös aamu- ja ilta-ajat, kun kotiintulo ei kestä kauaa. Treenaaminen aamulla ennen töitä tai vaihtoehtoisesti myöhään illalla onkin usein itselleni ainoat ajat, milloin kerkeän punttihommiin. Erityisesti en aamulla treenaamisesta pidä, mutta tarpeen vaatiessa sekin onnistuu. Ja on siinä toisaalta tietty taikansa. Mennä salille aamutuimaan, kun koko peilien täyttämä sali on tyhjä. Musiikki ei ole vielä päällä. Kaikki valotkaan ei välttämättä vielä ole. Kukaan ei häiritse. Voi painaa omat kuulokkeet korville ja tehdä vaikka kymmenen eri laitteen supersarjaa, kun ketään ei häiritse. Treenin jälkeen suihkuun mennessä olo on kyllä huikean hyvä. Ja illalla kotiin lähtiessä tietää, että tänään ei tarvitse enää kerätä itseään treeniin!

4. Jumppaa kotona.

Aina hyvä treeni ei tarvitse totaalivarusteltua huippusalia, vaan se voi tapahtua ihan kotonakin. Hanki muutamat erikokoiset käsipainot, jumppakuminauha ja esimerkiksi vatsarulla ja kirjoita googleen kotitreeniohjeita. Monista blogeista löytyy esimerkiksi ihan huippuohjeita! Sinun ei tarvitse lähteä mihinkään, ei maksaa mitään, senkuin pistelet menemään! Jos joku etsii motivaatiota treenata yksin kotona, tai ylipäänsä motivaatiota kiireisen elämän keskellä treenaamiseen, suosittelen tutustumaan herraan nimeltä Arto Vainio! Mun totaalinen uusi idoli. 😀

IMG_0647

5. Suunnittele viikkosi.

Riippuu hyvin paljon työstä tai opiskelusta, miten ne antavat periksi vapaa-ajalle. Jokainen tuntee kuitenkin oman arkensa parhaiten, ja useimmat tietävät seuraavan viikon tapahtumat jokseenkin. Laske, kuinka monena päivänä kerkeisit vetämään sen tunnin treenin. Jos arkena on ruuhkaa, painota treenit viikonloppuun tai muihin vapaisiin. Pystyisitkö käymään kesken päivän treenaamassa? Onko työpaikallasi tai koulullasi salia, jossa voisit käydä näppärästi? Päätä, montako treeniä teet viikossa, äläkä jousta siitä. Suunnittele ja toteuta!

Näillä keinoin löydän omaan arkeeni ajan treenata ja toteuttaa omaa intohimoani. Se on oikeasti helpompaa, kuin jostakusta saattaa kuulostaa. Kun olen rutinoitunut treenaamaan, mun ei tarvitse aina etsimällä etsiä aikaa, aika löytää minut. Huomaan todella selkeästi sen, miten treeni vaikuttaa henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiini ja taas päinvastoin, miten vaikuttaa treenaamattomuus. Se laiskistaa. Se uuvuttaa. Se saa pinnani palamaan herkemmin. Se saa mut jäämään entistä enemmän sohvan nurkkaan olemaan tekemättä mitään. Treenaamattomuus ruokkii treenaamattomuutta. Ja päinvastoin.

image(51)

Se, että käyn salilla säännöllisesti saa päivääni oikeasti enemmän aikaa. Miksikö? Koska silloin jaksan paremmin. Jaksan tehdä enemmän asioita, pysyn virkeämpänä. Olen henkisesti hyvinvoivempi ja positiivisempi, ja saan jokaisella elämän osa-alueella asiat tehtyä paremmin. Säännöllisen treenin vuoksi saan siis enemmän tehtyä ja näin ollen vuorokaudessa tuntuu olevan enemmän tunteja. Tämä vaikutus taas ruokkii sitä, että jaksan treenata kiireisimpinäkin päivinä ja pyörä vain jatkaa pyörimistään! Win-win, eikö?

Pakko kertoa tähän loppuun, että kirjoittaessani tuota ”win”-sanaa läppärini yhtäkkiä vain sammui. Olin että MITÄÄ NYTTTT!!!! Tajusin, että akku loppui. Kirosin ihan julmettuun ääneen yksin täällä kaksiossani ja jopa jonkinlaisia loukkaantumisen piirteitä oli havaittavissa kun puhelin koneelleni ”no juu en varmasti kirjoita tätä uusiksi, enhän mää ees muista mitä kirjotin!!!”. Laitan johdon kiinni, avaan koneen, ja tadaa, teksti on tallentunut. Kiitos elämä!

sonja

6 vastausta artikkeliin “Säännöllisellä treenillä vuorokauteen enemmän tunteja!”

  1. Tuo on se pointti, että sitä oikeasti saa tavallaan enemmän aikaa, kun käy salilla, koska energiaa on sen jälkeen huomattavasti enemmän. Mun moni tuttu ihmettelee usein, että miten mä jaksan käydä salilla ja lenkkeillä jne..vaikka teen kolmivuorotyötä. Mut ne ei tosiaan ymmärrä sitä, että mä nimenomaan jaksan paremmin, kun mä treenaan. Jos mä en treenais, niin kyllä mäkin olisin varmaan aina yliväsynyt ja voimaton ja mitä kaikkee..
    Ja tuosta treenien tehostamisesta, niin ite teen paljon erilaisia liikepareja, jos on tosiaan kiire aikataulu. Treenin saa tehtyä tosi pikaisestikin, kun sen tekee tehokkaasti 🙂

  2. Mulla on hyvin saman tyyppiset kuviot itsellänikin. 🙂 Luentoja 8-4 vaihtelevasti, töitä pari kertaa vkoon sali 5 kertaa viikkoon. Ongelmaks on vaan muodostunu tässä se et mä en saa aikaa enemmän vaa oon nii väsyny että oon muutamaan kertaa reenin jälkee nukahtanu tentti kirjan päälle.. 😀 kahvikaan ei moisee auta. :/

    • Voi ei! Toki kannattaa kuunnella itseään, ettei sinne salille nyt pakottaudu jos on aivan lopen uupunut. Joskus on parempi vaikkapa vaan nukkua kuin väsyttää itseään enemmän. Tsemppiä, toivottavasti arki jossain kohtaa rauhottuu sielläkin! 🙂

  3. Liian moni käyttää aikaa siihen miettimiseen että meniskö vai eikö meniskö sinne salille. Puoli tuntia venkoillaan sohvalla että jaksankohan lähteä, ja siinä ajassa olisi jo puolet treenistä tehtynä. Kun treeni on etukäteen päätetty niin ei tarvitse miettiä, senkun menee vaan!

    • Tää on muuten ihan totta! Siihen sortuu välillä itse kukin. Että mietitään ja mietitään, viittiskö sitä nyt mennä. Lopulta on kulunut jo koko se aika, jolloin olisi voinut jo tehdä sen treenin. Liika ajattelu ei oo hyväksi! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta