3000 kaloria ja silti nälkäinen

Moron!

image(70)Tälläisellä tukalla tällä kertaa täällä jorinoidaan! Nyt toisella kampaajakerralla oon viimein tyytyväinen, mutta ikävä kyllä älykkyys ei tuntunut nousevan ollenkaan. Kampaajan vika! Samoilla hyvillä jutuilla mennään täällä siis edelleen.

Monia tuntuu kiinnostavan tuo ruokapuoleni ja keittiömestarin taitoni, vaikka oikeasti syön hyvin pelkistetysti ja oman ajatusmaailmani mukaan normaalisti. Perusruokaa. Hauskaa tässä sanassa vaan on se, että perusruoka on voi olla kahdella ihmisellä kuin kuu ja päivä.

Perusruoka on kiireisille työssäkäyville bisnesnaisille tai -miehille musta take away-kahvi aamulla, valmispasta päivällä ja lasagnette myöhään illalla.

Perusruoka opiskelijalle on puuro aamulla, makaroonista ja tonnikalasta tehty sörsseli päivällä ja nuudelikeitto illalla.

Perusruoka bodarille on jauhelihaa, kanaa, riisiä, maitorahkaa, riisikakkuja ihan koko ajan ja jatkuvasti.

Perusruoka vegetaristille on aamupalaksi puuroa, lounaaksi papusalaatti ja iltapalaksi kasvispihvi perunoilla.

Perusruoka paino-ei-saa-nousta-40-kilosta-ihmiselle on kuppi kahvia aamulla, kuppi kahvia lounaalla ja illalla salaattia tomaattikruunulla.

Perusruoka en-välitä-itsestäni-ihmiselle on englantilainen aamupala ekstrapekonilla, välipalaksi burgeri ranuilla ja iltapalaksi makkaraa sinapilla kaljan kylkiäisenä.

Perusruoka terveysintoilijalle on siitepölyshotti ja pinaattiproteiinilettu aamupalaksi, avokadoöljyllä maustettu salaatti päivälliseksi ja vihersmoothie iltapalaksi.

Joten, ehkä avaan hieman tätä omaa perusruokaani. Mulla ei ole enää pienintäkään hajua siitä ajasta, kun en tiennyt, mitä tarkoittaa kuitu, saati muistikuvia, mitä ruoasta ajattelin. Nykyään mulle on niin päivänselvä asia, että tiedän, miten pitää syödä ja mikä sopii minulle, etten enää osaa ajatella, miten pystyisin syömään ilman mitään ruokavaliopohjaa tai ajatusta siitä, mihin tällä syömisellä pyrin.

image(72)Tällä hetkellä kalorit ovat vähän yli 3 tonnissa jatkuvasti. Huomaa hyvin, miten kroppa tottuu suuriinkin ruokamääriin ja aineenvaihdunta pelaa, sillä muistan kolme vuotta sitten jo 2500 kalorin syöminen olleen työn ja tuskan takana. Koko ajan aivan täynnä ja turvotti. Nykyisin tämä 3000 menee niin helposti, että melkein voisi taas nostaa, mikäli tarvetta olisi.

Mitä korkeammalla kalorit ja mitä isompia ruokamääriä ns. offilla syö, sitä parempi on aloittaa dieetti. Tällöin ei joudu riutumaan millään tuhannella kalorilla, vaan rasva palaa jo suhteellisen korkeillakin, kun on totuttanut itsensä syömään normaalisti paljon. Tavoitteena onkin, että ensi dieetti mennään paljon suuremmilla ruokamäärillä ja toki toivotaan myöskin, että painokin olisi jokseenkin korkeampi kisakunnossa tällä kertaa. Kyllä tosiasiassa melko hämmästynyt olisin, jos ei yhtään pihviä olisi tässä kertynyt.

Lihaa menee 400g päivässä ja sen kanssa yleensä riisiä tai makaroonia. Riisi tuntuu imeytyvän paremmin, joten olen alkanut suosimaan sitä. Välipaloina maitorahkaa, leipää, riisikakkuja,  kananmunia, kalkkunaa, hedelmiä ja pähkinöitä. Näistä oikeastaan pelkistettynä koostuu ruokailuni päivän mittaan.

image(73)Miten ruokailu eroaa dieettiruokailusta?

Ruoka sinänsä pysyy suhteellisen samana, olin sitten dieetillä taikka en. Ruokamäärät toki pienenevät jonkin verran ja kiinnitän enemmän huomiota ja tarkkuutta ruokailuuni. Tällä hetkellä elämäni jasyömiseni ovat rentoja, syön mieluummin kanan sijasta jauhelihaa, vaikka se on rasvaisempaa, ja rakastan leipää, joten korvaan sillä usein esim. riisin. Vaihtelen ruoka-aineita mieleni mukaan, enkä kulje kalorilaskurin kanssa paikasta toiseen. Oma järki ja suurinpiirteys kulkevat tällä hetkellä käsikynkässä. Dieetin ajan en tällaista suurpiirteisyyttä harrasta. Eikä voikkaan harrastaa, jos hyvään kuntoon mielii päästä

Joku voisi ihmetellä, eikö 3 tonnin kaloreilla liho muodottomaksi. Yleensä kuitenkin vika on siinä, mitä syö, eikä niinkään siinä, kuinka paljon syö. Vaikka terveys on kaupallisempi tuote kuin koskaan, Saarioisen roiskeläpät ostetaan kaupoista silti edelleen. Enkä sano, että jonkun ruokailu olisi väärin, mutta useinkin kyse on siitä, ettei tiedetä, minkälainen ruoka todellisuudessa lihottaa. Kyllä sitä kanaa ja riisiä vihanneksilla saa lapata suuhun aikamoisia määriä, ennen kuin siitä alkaa lihomaan. Atrian valmislasagnea ei kuitenkaan tarvi ahtaa paljoakaan, ennen kuin se alkaa näkymään vyötäröllä.

Kun valmistaa ruoat itse, tietää, mitä se pitää sisällään. Ravintola- ja valmisruokiin lisätään aina jos jonkinmoista kastiketta ja majoneesia, eikä niiden olemassa oloa edes huomaa ja yllättäen mukaterveellisestä ruoasta tuleekin aikamoinen kaloripommi.

Vaikka ruokavaaka ja kalorilaskut ovat tunnetusti Iltalehden ja Faecbookin elämänkoululaisten mielestä SAIRAUDEN MERKKEJÄ, esimerkiksi aloittaessa ruokavaliota, ne ovat hyviä apuja. Moni ei tiedä, kuinka paljon keho polttaa kaloreita päivän aikana ihan vain olemalla. Tämän laskemiseen löytyy myös summittaisia laskureita, että saa jotain osviikkaa siitä, kuinka paljon pitäisi ylipäänsä syödä, jotta tulos olisi plus miinus nolla. Tämän pisteen löytyessä voi melko yksinkertaisesti sitten joko lisätä ruokaa kulutukseen nähden tai päinvastoin. Itse mittaan lähes kaiken ruokani edellen vaa’an kautta. En siksi, että pelkäisin lihovani, vaan siksi, etten vahingossa syö liian vähän. Kai tällekkin jonkun sairaustermin voisi keksiä. 😀 Meikäläiselle se on kuitenkin vaan omistautumista lajia kohtaan.

image(71)Mites se herkuttelu?

Kuten olen ennenkin täällä toitottanut kurkku suorana, en kiellä itseltäni mitään. Dieetillä kyllä, mutta eihän samanlaista kurinalaisuutta voi jatkuvasti harjoittaa. Ja miksi pitäisikään? Jos koko viikon syö puhtaasti ja optimaalisesti, en rehellisesti usko kenenkään kuolevan vaikkapa yhteen herkkupäivään. Itse tykkään syödä sitten kerralla paljon ja monenlaisia herkkuja, jos syön ja siksipä herkkupäivät ovat omalla kohdalla toimineet moitteetta.

Kultainen keskitie tuntuu olevan nykypäivänä hukka teillä kaikkien dieettiniksien ja fitnesspyllyjen valtakunnassamme. Ruokailusta on tullut kovin mustavalkoista. Joko syödään pilkulleen just eikä melkein ja soimataan itseä kaikista pienistä ohisyömisistä, tai vaihtoehtoisesti syödään pullamössöä päivästä toiseen ja huudetaan isoon ääneen, että HIITEEN FITNESSHÖMPPÄ!

Loppuun todettakoon, että herkuttelustakin saa muuten terveellistä! Tästäpä lisää seuraavalla kerralla 😉

 

sonja

5 vastausta artikkeliin “3000 kaloria ja silti nälkäinen”

  1. Kivat hiukset! 🙂 Oon huomannu kans saman, että sitä oikeeta ravintorikasta ruokaa saa oikeeti syödä aika paljon il,man että lihoisi muodottomaksi 😀 Voisitko joskus tehdä postauksen herkkupäivästäsi? sisältyykö siihen ihan normaali sokeriherkkuja? Ite kaipaan kerran viikossa ihan perus sokeriherkkuja kuten jätskiä, muut päivät sitten mennäänkin terveellisellä linjalla.

    • Kiitokset! Herkkupäivään sisältyy tosiaan ihan ehtoja sokeriherkkuja. 😀 Voin toki tämänkin sisällyttää joskus postauksiini! Kerta viikkoon kuulostaa oikein hyvältä tavalta kyllä. 🙂

  2. Hyvä teksti! Ite oon kuitenki sitä mieltä, että kyllä bodarisafkallakin voi lihota ihan yhtä nopeasti kuin niillä kaupan valmisruoilla ja mäkkisafkalla. Valmisruoan ja kotiruoan ero on enemmänkin ehkä siinä, että einekseen on lisätty lisäaineita ja varmasti myös kaikkea muuta shaibaa kuten suolaa, rasvaa ja sokeria.

    Mun mielestä molemmat pätee painonnousuun: liikasyöminen ja se, mitä syö. (En tosin usko, että kilokaupalla salaattia ja vihanneksia syömällä lihoaisi, ainakaan kovin helposti) Mutta kyllä se vaan pätee, että jos mättää suuria annoksia päivät pitkät kovaa rasvaa sisältävää jauhelihaa ja makaroonia sun muuta niin kyllä siinä ihminen lihoo, ELLEI aineenvaihdunta porskuta ihan hulluna, niin kuin esim. sulla ja muilla urheilijoilla ja kuntoilijoilla + tietenkin joillain erittäin onnekkailla perimän takia 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta