Uuden vuoden lupauksista

Vuoden 2015 toista päivää viedään.

Koko viikon on tipahdellut New Year New me-iskulauseita Instagrammiin ja Facebook on täyttynyt vuodatuksista, kuinka vuodesta 2015 tulee elämän paras vuosi, elämä saa uuden käänteen, availlaan uusia elämän lehtisiä ja muutos alkaa NYT.

Uusi vuosi on hyvä paikka keräillä vuoden ajatuksia yhteen ja niputtaa mietteitä siitä, mitä haluaisi tehdä erilailla ensi vuonna. Hyvä välillä pysähtyä ja pohtia, että mitäs sitä nyt on taas sitten tehty oikein. Ja mitä väärin. Kun on vedetty parin kuukauden putki pikkujouluja, ja pikkujoulukauden on kruunannut Uuden vuoden juhliminen, moni kokee tarvetta aloittaa pikadieettejä, tipatonta tammikuuta, herkutonta helmikuuta, 100 päivää ilman alkoholia. Uuden vuoden yönä julistetaan, että nyt alkaa 5+2-dieetti, jokapäiväinen lenkkeily ja maratooniin treenaaminen. Näitähän piisaa!

Hienoa on se, että halutaan muuttaa elämää. Ikävää taas on se, että harvoin nämä lupaukset täyttyvät. En ole mikään yli-ihminen itsekään, ja myönnän, että omassakin takaraivossa kolkuttaa näin uuden vuoden alussa ajatukset täydellisestä fitnesselämästä, maailmanluokan puhtaasta ruokailusta ja lupauksista, joidenka tiedän kariutuvan. Siksi en niihin ryhdykkään. Omalla kohdallani tiedän kuitenkin ruokavaliossa säntillisesti pysyväni, jos niin päätän. Senpä takia työstettiin valmentajan kanssa vähän uutta ruokavaliokokeilua, jonka avulla paino pysyy kurissa ja silti kehitys on mahdollista. Oon tämän kaiken joulusyömisen jälkeen oikeasti aika innoissani siitä, että nyt saa taas ”luvan” kanssa vetää omia pöperöitäni ja leikkiä oman elämäni fitnestähteä. 😀

ssJos ruokien punnitseminen ja jokapäiväinen liikunta ei kuitenkaan tule luonnostaan, ei kannata ryhtyä lupailemaan itselleen vuosi toisensa perään katteettomia lupauksia. Itseensä pettyminen on meinaan kurjaa. Pikadieettien ja överijuoksulenkkien sijaan kannattaisi luvata tehdä muutos, joka kantaa koko elämän. Laihduttaminen tai lihaksen rakentaminen on loppupeleissä kuitenkin hyvin yksinkertaista hommaa. Aikaa vievää, mutta yksinkertaista. Olen sanonut monelle laihduttavalle, että ihan oikeasti ensimmäinen asia, mitä kannattaa tehdä, ei ole lisäravinteiden ostaminen. Vaan se, että pistää ruokailurytminsä kuntoon. Kailotan aina, että normaaliruoalla ei liho, joten sitä kun syö säännöllisin väliajoin ja tarpeeksi, voi paino alkaa laske ihan vain sillä. Jos ei tykkää nostella painoja tai käydä ryhmäjumpissa, ei kannata alkaa tekemään väkipakolla mitään. Mieluummin etsii sellaisen liikunnan muodon, mitä oikeasti tykkää tehdä, ettei liikkuminen ole joka kerta koulun pakkoliikunnan tapaista pyristelyä. Liikunnan hyvä olo lähtee siitä, että nauttii urheilusta.

Oma elämäni on tällä hetkellä sellaista, että se saattaa muuttaa suuntaansa hetkenä minä hyvänsä mihin tahansa suuntaan. Vuodesta 2014 jäi käteen hyvät ohjeet miten haluan ja miten en halua jatkossa toimia. Tälle vuodelle on suunnitelmia ja tavoitteita, mutta ei mitään niin lukkoon lyötyä, että alkaisin itselleni lupailemaan mitään konkreettista. Ainoa, mitä lupaan, on olla onnellinen.

image

sonja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta