Miten valmistaudun kisoihin?

Viimeinen viikko lähtee käyntiin ja viimeistelyn ohjeet ovat jääkaapin ovessa. Kirjoitin itselleni ihan rehellisen lukujärjestyksen jokaiselle päivälle, koska on niin paljon muistettavaa. 🙂

Miten sitten valmistaudun viimeisen viikon?

Järjellä ajatellenhan yhdessä viikossa nyt ei voi enää hirveitä muutoksia saada aikaan. Fitness ei ole kuitenkaan millään muotoa järkilaji, ja viimeisellä viikolla tapahtuu kehon kannalta vielä paljon. Minua on peloteltu, että viimeisen yön jälkeen ennen kisoja aamulla en tunnista itseäni peilistä. Aika spuukia! Vaikka mulla on millintarkat ohjeet händyssä, tärkeintä oikeasti on vain rentoutua ja olla stressaamatta. Tärkeää on huoltaa kehoa ja tehdä varovaisia treenejä, ettei nyt ainakaan riko mitään paikkaansa enää ja ehtii sunnuntaihin mennessä palautumaan, ettei ole sitten lavalla takareidet aivan kireänä ja olkapäät krampissa. 🙂

IMG_5850Alkuviikko tulee olemaan varmasti ikävintä aikaa, kun tyhjennetään kroppaa. Päivän hiilarit jäävät lähestulkoon kokonaan pois, eli käytännössä vedetään ketoosiruokavaliolla alkuviikko. Kroppa ei kuitenkaan kerkeä menemään ketoosiin, kun aika on niin lyhyt. Loppuviikko sitten tankataan kevyesti kohti viikonloppua. Tankkauksessa ideana on syödä mahdollisimman puhdasta hiilaria, ja mahdollisimman vähän rasvaa. Hiilarin tulisi täyttää näitä mun SUUREN SUURIA lihaksia!! Loppuviikosta saan siis syödä riisikakkuja, puuroa, riisiä, hedelmiä jne. Namnam! Tässä dieettitohinassa realiteetit vähän hukkuvat ja kun hehkutan jollekkin, että ”syön muuten torstaina riisikakkuja ja pilttiä, mieti!”, saan usein outoja katseita. Kun on kuitenkin puoli vuotta vetänyt miinuskaloreilla menemään, tämmöset asiat nousee aika isoiksi. 🙂

Loppuviikon treenit ovat kevyitä, lähinnä pumppailua, pidetään vain vähän paineita lihaksissa. Teen rauhallisia aamulenkkejä ja nautiskelen vain helpoista treeneistäni sekä kasvavista hiilarimääristä. Vettä tuun juomaan PALJON. Alkuviikon kittaan 10 litraa päivässä ja sitten tiputellaan loppuviikkoa kohti. Viikonloppu meneekin sitten oikeastaan juomatta, jotta saadaan kaikki nesteet pois.

IMG_5821Viimeistelyviikon kulku on aina yksilökohtaista. Koitetaan vahvistaa heikkouksia ja korostaa vahvuuksia. Jotkut hifistelevät enemmän, jotkut vähemmän. Itselläni ohjeet ovat todella tarkat, mutta mitään radikaalia ei tarvi enää tehdä, koska kunto on oikeassa ajassa. Itselläni vartalon malli on hyvä, joten luonnollisesti mallia korostetaan sillä, että koitetaan saada kroppa tosi kireäksi.

Oon innoissani kuin lapsi karkkikaupassa tästä viikosta! Tyhjennysten ja tankkausten lisäksi mulle laitetaan kynnet keskiviikkona ja sokerointi tehdään silloin myös (KÄÄK). Kampaajalla kävin perjantaina ja viimeinen kuntochekki on huomenna. Hieronta on tiistaina ja silloin mittaan myös rasvat. Sitten pitää puunata harmaat ja likaiset kisakenkäni taas kirkkaiksi, sovittaa bikinit, ostaa vähän lisää jantanaa, sipsutella paljon korkkareissa ja hihkua kaikesta hömpästä! Hihii! Elämä on välillä aika ihanaa.

IMG_5827Kävin tänään ostaan ens sunnuntaille vähän ruokaa.. 😀

Ensi viikolla jätän myös osan lisäravinteista pois ja suolaa mitataan tarkka ja vähenevä määrä loppuviikkoa kohden. Lisäksi lauantain ohjelmaan kuuluu urheilijamaisesti valkoviinin litkiminen. Tulee varmasti lasillisen jälkeen uni kuin pienelle karhulle! Sekin on hauska, miten paljon olen lukenut kuittailua tuosta kisaajien viimeisen illan viininjuonnista. ”Missä muussa urheilulajissa juodaan alkoholia? Juoko KILPAURHEILIJA viiniä ennen kilpailua?” Hehe. Urheilulaji, arvostelulaji, kauneuskilpailu, who cares. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja mun puolestani jokainen saa itse päättää miksikä fitnestä nimittää. Minä tykkään tehdä tätä, oli se mitä tahansa.

IMG_5813Mää alan oleen viime silausta vaille valmis, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Mulla on todella hyvä olla juuri nyt ja tuntuu, että viikkoja kadoksissa olleet energiatkin ovat taas löytyneet jostain. Tänään salilla mulle sanottiin, että ”oot kyllä tosi hymyileväinen siihen nähden, että sulla alkaa viimeinen viikko”. No niin olen, koska on aihetta hymyillä. Oon lapsellisen innoissani jokaisesta tulevasta päivästä, koska kaikki ovat erilaisia ja on jännä nähdä, miten viikossa kunto vielä muuttuu.

Mun odotukseni huipentuu tälle alkavalle viikolle, kaikki työ mitä olen tehnyt, palkitaan ensi viikolla. Hävisin tai voitin, olen kuitenkin tehnyt parhaani ja se riittää. Eipä ole siis paljon syytä stressata tai olla nyrpeänä, tästä loppukiristä kun pitäisi osata ottaa kaikki irti. Toivotan jaksamista kaikille Expoihin valmistautuville!

sonja

5 vastausta artikkeliin “Miten valmistaudun kisoihin?”

  1. Näytät hyvältä, hirmuset tsempit vikalle viikolle! 🙂 Nauti viimeistelyistä!

    Ps. Tosta viinin juonnista, yleensä kaikkien muiden urheilulajien edustajat kittaavat sitä alkoholia sitten vähän useammin vaikka viikonloppuisin ihan kisakauden aikanakin jos kärjistämään aletaan ;D että mä en pitäis tota yhtä valkkarilasia kovin epäurheilijamaisena 😉

  2. Heippa! Mua kiinnostaisi tuo veden juonti, että paljonko muuten sulla on menny vettä dieetin aikana päivittäin jos lasketaan päivän aikana juotu vesimäärä mihi sisältyy myös reenin aikana juotu vesi? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta