Kuinka dieetata oikein?

Jokainenhan tietää, että ihmiset ovat yksilöitä ja yksi dieettaamistapa ei sovi toiselle ja toiselle taas sopii täydellisesti. Jokaiselle täytyy miettiä omanlainen dieetti, joka sopii mahdollisimman hyvin juuri sinulle. Näin pyritään optimaalisiin tuloksiin. Kuitenkin, ns. hifisteltydieettaamisessa, eli kisadieettaamisessa, on tiettyjä asioita, joita kannattaa välttää ja tiettyjä asioita, mitä yleisesti ottaen kannattaa tehdä. Nämä siksi, että vältytään retkahduksilta, mielipahalta ja epämääräisiltä olotiloilta. Ammattilaiset jakavat harmonisia ohjeitaan aloitteleville kisailijoille, jotta matka tulisi olemaan helpompi. Olen myös itse saanut niitä vinon pinon. Ohjeita, määräyksiä, kehotuksia. Yksi päivä aloin pohtimaan, olenko noudattanut näitä hyvän dieetin periaatteita. Totesin, että dieettaamiseni ammattimaisuus on hyvin kaukana.

Älä vedä viimeisinä päivinä ennen dieettiä ruokaövereitä.

Periaatteessa olen noudattanut tätä. Koska vedin ruokaövereitä parin päivän sijasta parin kuukauden ajan ennen dieetin alkua. Valmentaja kehotti olemaan syömättä ylimääräistä, koska ne kaikki kalorit ovat vielä edessäni poltettavana. Joojoo, läpätilää. Tuli käytyä ulkona syömässä koko vuoden edestä, haettua töihin salaa suklaata, käytyä äitillä syömässä pullaa ja haettua Makuunin irtokarkkeja harvase päivä. Ja oli hyvää!

Tee dieettiruoastasi hyvää.

Miten? Ihan oikeasti. Miten? Ei siitä saa. Tai jos saa, niin en jaksa nähdä sitä vaivaa. Päivästä toiseen kuivaa kanaa ja parsakaalia. Hulluttelupäivänä ehkä kurkkua! Ruokani on suomeksi sanottuna pahaa ja parsa haisee pahalta. Töissä ihmiset nyrpistelevät nenäänsä kun avaan parsapurkkini. Että namnam.

Pidä tavoitteesi kirkkaana mielessäsi huonoina päivinä.

Alkuunsa tein tätä, jes! Kun Kauppahallin vastaleivotut leivät tuoksuivat liian hyvältä, pidin pääni pystyssä ja mietin, että nyt tehdään tuloksia, minä pystyn, minä osaan! Nykyisin kirkkain tavoite tässä on lähinnä selvitä hengissä syyskuun loppuun 🙂 Aamuisin kun raahaudun nälkäisenä keittämään puuroa, mietin, että jos tästä selviän, niin selviän mistä vaan. Torkkuessani puurolautasen edessä mietin, että miksi, ihan oikeasti, miksi. Mitä jos vaan keitän kolminkertaisen annoksen puuroa enkä kerro kellekkään. Että kyllä, kisapokaalithan ne siintää mielessä päivästä toiseen!

Sonja11 face

Älä vertaa omaa kuntoasi muiden kuntoon, tai varsinkaan kisakuviin.

Tämäkin onnistui alkuunsa oikein mukavasti. Nykyään etsimällä etsin muiden kisaajien kuntokuvia ja tuloksia, ja mietin, olenko edellä, jäljessä, vai missä olen. Lopulta aivot alkavat käydä ylikierroksilla, päästä nousta savua ja pidän pienimuotoisen itkupotkuraivarin. Sitten elämä taas jatkuu, kunnes innostun taas vertailemaan itseäni!

Älä odota tankkauspäiviä.

En pelkästään odota, vaan haaveilen niistä! Viimeisen viikon olen hoputtanut valmentajaa, että joko se tankkausrunko olis valmis, joko? Oisko nyt? Tänään kun sen vihdoin sain, niin ai että. Elän jo nyt valmiiksi lauantaita, kun saan ahtaa ylimääräistä hiilaria napaan! Oon suunnitellut päivän tarkasti ja käyn varmasti etukäteen hakemaan ruoatkin odottamaan. Tämän kohdan olen siis tyrinyt täysin!

Älä anna dieetin vaikuttaa normaalielämääsi.

Hoidan kyllä työni ja ihmissuhteetkin on ihan mallillaan, mutta koitapa siinä elää normaalielämää, kun koko ajan on enemmän pihalla, kuola vaan valuu suupielestä kohta. Asiat tuntuu unohtuvan ja joskus sitä ei vaan tiedä, mitä edes on tekemässä. Että en toki anna vaikuttaa, hienostihan tässä hurisee. Mua ei vaan kohta erota vihanneksesta enää.

Kisaaminen on oma valintasi, älä valita siitä.

Voi, kyllä meinaan valitan! En jaksa, ei huvita, ruoka on pahaa, ruokaa on liian vähän, en jaksa juosta, en kyllä juokse! Mulla on nälkä, mulla on väsy, mua kiukuttaa, mun maha kurnii. Mä en oo saanut nukutuksi, mua sattuu päähän, pitäis mennä vielä salillekin, en jaksa mennä, mulla on tyhmä treeni.

Oikein kivastihan tässä siis menee, kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti! Ei vaan, ihan tosissaan puhuen, niin ihan kivasti. On tulossa kivoja yhteistyöhommia ja tosiaan se TANKKAUS. Sen jälkeen toivottavasti taas jaksaa painaa vähän kovemmilla tehoilla. Noin 300g ylimäärästä hiilaria tulossa, toivottavasti mun aivot hyödyntää sitä, että en olis ihan yhtä sekanen jatkossa. Kivaa tiistaita!

sonja

4 vastausta artikkeliin “Kuinka dieetata oikein?”

  1. Ihana kirjoitus! I feel you! ;D Kivaa, mutta paikoitellen kamalaa. Mutta niin kai elämä on muutenkin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta