Treenikaverin hyödyt

Voihan kipeät kankut! Nyt on meinaan semmonen polte eilisen jalkatreenin jälkeen että terve. Tehtiin eilen Sampon kanssa kaikenmaailman hyppyjä, syväkyykkyjä ja pakarapuristuksia, oli kyllä tosi erilainen treeni mitä yleensä oon tottunut tekemään. En valita, vaikka eilen kyllä valitin. Tänään jumpattiin taas Tiian kanssa olkapäät. Yleensä tykkään tehdä olkapäitä, mutta tänään kyllä vihasin niiden treenaamista, sattu niin, että meinas itku päästä. Huomenna pidän kyllä niin lepopäivän. Ei mussa oo kohta muuten enää mitään toimivaa osaa jäljellä!

Treenitapoja ja -tyylejä on yhtä monta kuin ihmisiä, mutta yksi asia yhdistää suurinta osaa ihmisiä: hyvä treenikaveri parantaa treenejä huomattavasti. Hyvä treenikaveri saa tekemään toistot pitemmälle kuin tekisi yksin, auttaa tekemään treeniä omien rajojen yli ja varmistaa, ettei mitään satu. Kaveri tsemppaa, osaa olla ankara, saa sinusta kaiken irti, mutta silti ymmärtää, milloin ei kannata enää jatkaa. Hyvän kaverin kanssa treenit pystyy tekemään turvallisesti ja usein on myös paljon hauskempaa.

IMG_4593

Hyvä treenikaveri tuntee sut sen verran hyvin, että tietää, minkälainen treeni sopii ja miten auttaa parhaalla tavalla. Kaveria ei tarvitse neuvoa joka jutussa, koska hän tietää jo valmiiksi, mikä on paras tapa viedä sinut limitille. Tyypille ei tarvitse kertoa kesken sarjan, montako toistoa vielä tekee, vaan hän näkee sen itse. Hän näkee sinun jaksavan vielä kolme, mutta sanoo silti, että ”enää kuusi”. Hän uskaltaa avata suunsa ja tsempata sanoin.

Plussaa on, jos kaverin voimatasot on suht samanlaiset kuin itsellä on. Ei tarvitse muutella painoja niska hiessä, eikä tule niin sanottua alemmuuskompleksia, mitä usein huomaa esimerkiksi miehille tulevan, jos treenikaverinainen tekee samoilla painoilla sarjoja. Tosin itsekin olen treenannut paljon itseäni vahvempien tyyppien kanssa, enkä ole kokenut sitä ongelmaksi, päinvastoin. Muiden hyvästä kunnosta saa omaa motivaatiota ja ajatuksen, että jonain päivänä vielä!

Voimatasojen samainlaisuudessa on myös se hyvä puoli, ettei tule vaaratilanteita. Kaveri jaksaa nostaa painon sun päältä pois, jos tulee ongelmia, eikä romahda itse painon mukana. Itse olen joskus suoraan sanonut, etten uskalla varmistaa tätä sarjaa sulle, että kysy jotain vahvempaa. Kuollaan muuten hyvässä lykyssä molemmat. 😀

Itse tykkään treenikavereista, joiden kanssa voi myös nauraa, vaikka tosissaan tehdäänkin. Tauot on tylsiä viettää yksin tai hiljaa. Hyvä on myöskin, jos treenikaveri osaa neuvoa. Liika opastus on ärsyttävää, mutta treenivinkit ja tekniikat on aina tervetulleita. Jos kaveri osaa katsoa treeniä uusin silmin ja löytää virheitä, niin hienoa!

Itselleni salilla käynti on välillä omassa kuplassa treenaamista, ajatusten nollaamista ja omaa aikaa. Ja välillä taas erittäinkin sosiaalinen tapahtuma, missä ajautuu jutustelemaan jokaisen sarjan välissä. Tykkään treenata yksin, koska tiedän parhaiten, miten saan treenin tuntumaan, mutta myös kaverin kanssa treenaaminen on huippua. Varsinkin jalkoja jumppaan useinkin jonkun kanssa, koska niin välttyy juurikin vaaratilanteilta sekä saa treenit vietyä aina askeleen pidemmälle. Moni myös sanoo, että juuri se sosiaalinen paine saa raahautumaan salille helpommin. Sen takia lämpimästi suosittelen noukkimaan lähipiiristä jonkun, joka pakottaa salille ja jota vastavuoroisesti voi pakottaa. Itse en salitreeneistä luopuisi mistään hinnasta, mutta monille salilla ähkintä on tylsää. Siksi pieni paine ja kilpailuhenkisyys kaverin kanssa voi auttaa ja saada salista tulemaan rutiinin.

sonja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta