Anna mää näytän

Mua ärsyttää monenlaiset asiat salilla, mutta yks huvittavimmista tuli kyllä tänään mieleen, kun tein hauissarjaa KAHDEN KILON käsipainoilla. 😀 Nimittäin suurimmaksi osaksi miehillä, toki myös naisilla, esiintyvä näyttämisen tarve.

Oon huomannut hauskan ilmiön, kun kysyy ihmiseltä, että paljollako yleensä teet tätä liikettä. Ihan vaan sen takia, että tietää vaikka treenatessa, mitä painoja laitetaan. Vastaus sekä miesten että naisten suusta on yleensä ”no siis.. en tosiaan millään isoilla, kun en mä jaksa, heheh…”. Tän pakkolauseen jälkeen ihminen kertoo kuitenkin kaksi kertaa ne painot, millä oikeasti jaksaa tehdä. Koska täytyy vähän NÄYTTÄÄ! Mikä siinä on? Kertooko se painojen määrä oikeasti jotain? Vai näkyykö se treeni ihan vartalosta itsestään, ilman painomahtailujakin?

Salilla törmää usein ihmisiin, jotka tulevat ehkä ensimmäistä tai toista kertaa salille ja pistelevät heti jäätävän painot laitteeseen ja alkavat tehdä liikettä ontuvalla tekniikalla, koska painoa on tuplasti liikaa. Monesti myös huomaa, että jos tekee miehen kanssa vuorotellen laitteessa sarjoja, miehen täytyy laittaa aina vähän lisää painoa, ihan vaan koska joku näkee. Itse lähinnä huvitun. Miehisyyttä ilmeisesti mitataan painojen määrällä. Se, joka tekee kovimman penkkisarjan, on voittaja.

Välillä joku keksii kysyä multa, että ”paljonko nousee penkistä” tai ”paljonko kyykkäät”. Vastaus on, että en tee penkkiä enkä kyykkää vapaalla tangolla ikinä. Ja vaikka tekisinkin, en tietäisi mun maksimipainoja. En kiinnitä painoihin juurikaan huomiota ja teen niin pitkiä sarjoja, että en ole ikinä koittanut, millä painoilla pystyisin tekemään mitäkin. Koska sillä ei mun mielestäni ole mitään väliä.

IMG_2951

Monien mielestä on hienoa, että joku katsoo, että vau, millä painoilla toi tekee. Mun mielestä ois hienompaa, jos joku katsoisi mua, että vau, saapa toi tyttö hyvän tuntuman noin pienillä painoilla. Useimmilta ihmisiltä voisi vähentää puolet normaalipainoista, jos liike tehtäisiin oikeasti oikein, puhtaasti, hitaasti ja koko ajan keskittyen lihakseen ja sen puristukseen. Ei ainoastaan isoilla painoilla riuhtomiseen. Tottakai painoa saa ja pitää laittaa, mutta ei liikkeen puhtauden kustannuksella.

Jos lähes keltä vaan fitness-urheilijalta kysyy, minkälaisia sarjoja hän tekee, vastaus on, että pitkiä sarjoja ja pienillä painoilla. Eri asia on taas sitten esimerkiksi painonnostajat. Treenitapa poikkeaa huomattavasti. Fitness-lajin edustajilla se pröystäily ei tapahtu siellä salilla painojen kanssa, vaan sillä, mitä on saavuttanut treenillä. Tai näin se ainakin pitäisi mennä. Ihmisen ei tarvitse pitää järkyttävää mölinää treenatessaan, heitellä ylisuuria painoja tai kävellä bodarimaisesti näyttäen mahdollisimman isolta. Jos on hyvässä kunnossa, kaikki näkevät sen ilman tälläistä toimintaa. Kisat ovat sitten erikseen, mun mielestä olis aika rankkaakin, jos joutuisi joka päivä kisaamaan salilla painoista.

Muokatessaan omaa kehoaan pitää oppia nöyryyttä. Pitää oppia nöyrtymään painojen edessä ja oppimaan omat rajansa. Voin laittaa painoa joskus vaikka puolet vähemmän kuin yleensä, jos tuntuu siltä, etten jaksa tehdä kuin pari hassua toistoa tällä. Se ei ole noloa, noloa on se, ettei tajua. Jokainen jaksaa erilailla, erilaisilla painoilla ja eri tekniikalla parhaiten. Jokaisella on oma tyyli, eikä sen takia painojen määrää voi vertailla. Samaan maaliin pääsee hyvin erilaisilla tavoilla. Hyvä esimerkki on, kun käyn välillä treenaamassa body fitness-kaverini kanssa. Kun tehdään samoja liikkeitä, heitetään aina 2/3 hänen painoistaan pois mun vuorollani. 😀

Ei se painojen määrä, vaan se toistojen laatu. 😉

sonja

8 vastausta artikkeliin “Anna mää näytän”

  1. Pienillä painoilla treenaaminen kysyy kanttia… 😉 Heh, kirjoitin iteasiassa joskus muutama kuukausi sitten ihan postauksenkin tolla otsikolla. Mutta niinhän se juuri menee – tuloksilla on väliä eli mitä saat niillä pienemmillä painoilla aikaan kuin se, millä painoilla teet! 🙂

    Mua ihan hirvittää, kun meillä salilla yksi noin 40-vuotias, ”hoikempi” mies tekee hauista (en yleensä nää sen tekevän mitään muuta liikettä, aina vaan sitä hauista) aivan liian suurilla painoilla, koska se ei saa yhtäkään hauiskääntöä ilman että heijaa koko kropallaan ne painot ylös! Ja se on ihan kamalaa katottavaa… En oo vaan kehdannut mennä sanomaan, vaikka mieli olis tehnyt 🙁 Mä pahoin pelkään, että tämä mies vaan ottaa mallia niistä meidän salin treenareista, jotka on treenaaneet kauan ja kykenee tekemään kovilla painoilla puhtaalla (tai ainakin) tekniikalla… Lähtökohtasesti en ees ymmärrä, mikä siinä hauiksen hinkkaamisessa muutenkaan on niin hienoa, kun kyseessä on kuitenkin kropan yksi pienin lihas… Jos haluis käsiin kokoa niin ojentajaa treenaamalla sais enemmän paksuutta 😀 Mutta hei, eihän se lihaksen kasvattaminen tainnutkaan olla pääsyy treenaamiseen vaan ne isot painot, joilla voi näyttää kaikille, eiks niin? 😉

    • Menin juuri lukemaan, hyvä postaus oli! 🙂 Itekin oon nähnyt noita ihmisiä, jotka selvästi paineen alle riuhtoo ihan liian isoilla painoilla.. Jokainen toki tekee tyylillään, mutta tuntuu että ihminen menee kohta rikki semmosesta 😀 Hehe, ja toi hauisjuttu taitaa olla miehille joku the thing! Vähän niinkuin naisille usein peppu. Olet asian ytimessä, raudan määräähän itekin meen aina salille näyttämään 😉

  2. Aika erikoinen postaus. Joo, jokainen tehköön niillä painoilla millä haluaa jne., mutta kaikki ei ole siellä salilla muokkaamassa kroppaansa tai hakemassa tuntumaa. Ja olisi kiva tietää, mistä ulkopuolinen voi tietää, saako joku nyt jossain liikkeessä sitä tuntumaa vai ei. Että tietää sitten ihastella, kun joku saa puolen kilon painolla mahtavan tuntuman. Mistä mä sen voin tietää, tai mistä sä tiedät, saako se 100 kilolla kyykkäävä mimmi tuntumaa vai ei?
    Mä käyn salilla toki paljon ulkonäöllisistä syistä, mutta haluan kyllä olla myös vahva. Mitä iloa siitä hyvästä kropasta on, jos ei kuitenkaan jaksa kantaa kauppakassia, jos painaa enemmän kuin se 2 kilon kässäri? Ja mitä hienoa on siinä, ettei tee penkkiä tai kyykkää vapaalla tangolla? Varsinkin jälkimmäinen ihmetyttää, jos kuitenkin pystyy kyykkäämään jollain smithillä? Niin miksei sitten opettele kyykkäämään vapaalla tangolla? Ja sekin olisi mielenkiintoista kuulla, että etkö sä todella ole millään tavalla kiinnostunut progressiosta? Et jos oot joskus vuosia sitten aloittanut salilla käynnin ja tehnyt silloin 2kg:n kässärillä, niin sua ei yhtään haittaa tehdä vielä vuosienkin päästä sillä samalla 2 kilolla, koska tuntuma?

    • Heippa, kiitos kysymyksistä 😀 Tuosta tuntumasta, no enpä sitä nyt sen syvällisemmin ajatellut, kun sen yhden lauseen asiasta laitoin. Eihän sitä tuntumaa toinen näekään, tarkoitus oli vain ilmaista, että en pidä niin tärkeänä omalla kohdallani pelkästään painon määrää, vaan sitä, että tekee tosissaan ja oikealla tekniikalla. Jokainen treenaa omia tavoitteita varten, mulle ei ole tärkeää olla vahva, sulle on. Silloin teet luultavasti isommilla painoilla lyhyempiä sarjoja. Kuten sanoin, painoa saa ja pitää laittaa, mutta ei tekniikan kustannuksella. En missään kohtaa sanonut, että painon laittaminen olisi huono asia 😀 Enkä myöskään ole ikinä sanonut, että olisi hienoa, että ei tee penkkiä ja kyykkyä, haha. Minä en vain tee niitä. En kyykkää vapaalla tangolla, koska en pidä siitä. Ja vihoviimeiseen kysymykseen, niin ei, mua ei haittaa, vaikka tekisin samalla painoilla tänään kuin pari vuotta sitten, kunhan muutos näkyy kehostani.

  3. No tänäänpä taas huomasin että kun tekniikka mun kohdalla selkäliikkeissä uupuu, tulee vedettyä käsillä/niskalla.. Että joo, kyllä ehdottomasti tekniikka kuntoon ja sitten vasta painoja miettimään. Haukkariliikkeissä huomasin myös ohjauksessa kanannokkimisliikkeen 😀 Tätä sitten kyllä heti koulutettiin pois ;). Yhteinen pt.mme jopa treenilapussa laittoi että unohra ne painot… Mun on sitten vaan kauhean vaikea olla itseni kanssa kun kilpailunhenki puskee päälle, ei siis muita kohtaan vaan itteeni, en oikeestaan koskaan välitä ympärilläolijoista saati huomaa heitä :D. Nyt opetellaan siis aika vauvanaskelin näitä juttuja ja mä oon ainakin ihan tyytyväinen, mielummin opettelen vihdoin ja viimein tekemään oikein ja oon sit tulevaisuudessa kova mimmi 😉

    -hanna-
    http://laihdutusmatka2014.blogspot.fi/

    • Juuri näin!! Kuulostaa hyvältä 🙂 Se on vaikee tiputtaa niitä painoja kun on kertan tottunu tekeen joillain painoilla! Mutta tsemppiä opetteluun, varmasti hyvä tulee!

  4. Ei liity aiheeseen, mutta muistelin joskus että kirjoitit blogissasi ostaneesi (vahingossa) 4 kilon pöntön kookos-suklaan makuista heraa. Onkohan kyseessä Self micro whey active? Jos on niin mistähän Tampereelta ostit sitä? 😀

    • Ei kyllä ollu tuo.. Oisko ollu Pharmafirst tai joku vastaava. Ja body actionista ostin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta