Mikä tekee sut onnelliseksi, tekee mut onnelliseksi

Pahinta, mitä voi ihminen tehdä, on elää jatkuvan stressin alla. Elää jatkuvasti paineessa ja pienessä ahdistuksessa. Mä olen itse todella helposti ahdistuva ihminen ja saatan stressata ihan pienistä ihan liikaa. Tässä treenailun lomassa oon oppinut paljon pieniä suuria asioita, ja yksi niistä on stressinhallinta. Todistettu faktahan on, että jatkuva stressi lihottaa ja siksi monet dieetillä olevat kisaajat tekevät tietoisia valintoja, jotta stressitön olotila pysyisi mahdollisimman pitkään. Hyvä harjotella ajoissa! Ja onhan stressittömyydellä nyt tietenkin muitakin positiivisia vaikutuksia.. 😀

Oon opettanut itseäni ihan kädestä pitäen ottamaan lunkisti asioiden kanssa.

1. Karsi elämästä pois kaikki ylimääräinen.

Kaikki, mikä jatkuvasti aiheuttaa pahaa mieltä ja olotilaa, on turhaa. Pakkopullalta tuntuvat harrastukset, ihmiset, jotka pahoittavat mielesi ja paikat, missä et halua käydä. Toki joitain velvollisuuksia elämässä on, mutta suurimmalta osalta oon sitä mieltä, että asioista elämässä pitää nauttia. Ja jos niistä ei nauti, jotain pitää muuttaa. Ihmissuhteet, jotka tuntuvat riippakiviltä, pitää katkaista ja työ, joka ahdistaa, pitää vaihtaa.

IMG_2533

2. Ympäröi itsesi asioilla, mitkä tekevät sinusta onnellisen

Ystävät, jotka eivät arvostele, tuomitse ja puhu pahaa, ovat kultaakin kalliimpia. Niiden lisäksi minulla on parisuhde, työ, asunto, tavoitteita, treeniä, ja kaikista niistä tulee hyvä olo. Elämässä pitää tehdä valintoja, jotta saa kahmittua itseensä mahdollisimman paljon hyvää energiaa.

1377234_10152322208337446_124414_n

3. Anna anteeksi

Jokainen tietää katkeran ihmistyypin, enkä usko, että kukaan pitää heitä kovin onnellisen oloisina. Jotta voi itse keskittyä hyviin asioihin, pitää osata antaa muille anteeksi virheitä. Muiden mustamaalaus on loppupeleissä vain itseltä pois, ja kuka siitä oikeasti hyvän mielen saa? En minä ainakaan. Jatkuvasti muita haukkuvasta ihmisestä saa lähinnä vain epävarman kuvan. Jokainen saa olla sellainen kuin on, ja sen hyväksymällä saa itselleen paljon seesteisemmän olon.

4. Ole itsellesi armollinen

Itselleen pitäisi olla itsensä paras ystävä. Haukkuisiko paras ystäväsi sinua, kun olet epäonnistunut ja maassa? Niin, älä sitten hauku myöskään itse itseäsi. Jokainen epäonnistuu joskus, mutta epäonnistumisetkin voi nähdä rikkautena, jos niistä oppii. Joskus pitää antaa itsensä vain olla ja levätä. Kuuntelemalla omaa kehoaan ymmärtää hälytyskellojen soivan ennen totaalista burn outia.

5. Ole kiitollinen

Meillä länsimaalaisilla ihmisillä on asiat vähän liiankin hyvin, ja silti sitä aina jaksaa valittaa. Kaikesta. Yritän itse joka päivä muistuttaa itseäni siitä, mitä mulla jo on ja olla siitä iloinen. Terveys on yksi asia, mistä olen erittäin onnellinen ja sitä osaan arvostaa. Mulla oli hetki sitten monta kuukautta kestäviä vatsaongelmia, mikä häiritsi kovasti esimerkiksi treenaamista. Se oli pientä, mutta silti nyt terveenä olen kiitollinen siitä, että pystyn joka päivä painamaan salille ilman, että pelkään oksentavani matkalla.

6. Opi olemaan onnellinen itsesi kanssa

Itsevarmuus näkyy ihmisestä jo kilometrin päähän ja se on paras asuste, mitä voi kantaa. Yksin olo on kasvattavaa. Kun muutin puolitoista vuotta sitten yksin asumaan, yksinäisyys lävähti päin kasvoja ja lujaa. Pikkuhiljaa siihen tottuu ja sitä oppii arvostamaan. On totta, että vasta kun on onnellinen yksin, voi olla aidosti onnellinen parisuhteessa. Toiseen ihmiseen tarrautuminen tappaa usein suhteen pikkuhiljaa. Peilikuvastaan pitää oppia pitämään ja heikkouksien kanssa elämään. Oma kroppa on paikka, missä elät koko elämäsi, joten kohtele sitä hyvin.

Stressittömyys elämässä on pieniä tekoja, joista kasvaa suuri muutos. Ja tämä muutos vaikuttaa positiivisena voimana pitkälle!

sonja

2 vastausta artikkeliin “Mikä tekee sut onnelliseksi, tekee mut onnelliseksi”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta