Ruokailuni ABC

Attention! Jos joku vielä ei oo käynyt Gazoz-liikkeessä Tampereella niin tänään on vielä aikaa hakea sieltä sonja-koodilla alennettuja tuotteita!! Kävin juuri eilen itse liikkeessä ja sieltä löytyy ihan kaikkea treenaukseen liittyvää laidasta laitaan, sekä miehille että naisille.

Sitten asiaan. Monia tuntuu kiinnostavan, miten syön, milloin ja mitä. En ole siitä kauheesti nähnyt aihetta kirjoittaa, koska syön oikeesti niin tylsää ruokaa ja päivästä toiseen lähes samaa. Nyt ajattelin kuitenkin vähän avata pintaa syvemmälle syömisiäni ja toivottavasti joku saa jotain irti. Mulla on muutama kulmakivi syömisen kanssa, joiden pohjalta rakennan aina päivän ruokailuni. Listaan nyt muutaman.

Säännöllisyys. Syön aina noin kolmen tunnin välein, en kuitenkaan kulje kello kaulassa näin off-kaudella, vaan joskus syön parinkin tunnin välein jos on nälkä. Kuitenkaan pitkiä taukoja ruokailussa en pidä. Alkuunsa muistan tiheään syömisen olleen vaikeaa, mutta vatsa tottuu nopeasti. Nykyään kroppani on hyvin tottunut saamaan ruokaa usein, eikä syöminen tuota enää minkäänlaisia ongelmia.

Kunnollinen ruoka. En juurikaan syö mitään proteiinipatukoita, valmiita proteiinijuomia, välipalakeksejä tai muita ns. terveellisiä valmisvälipaloja. Lähinnä vain hirvittää niiden lisäaineet ja korkea hinta. Luotan puhtaaseen ja kunnolliseen ruokaan. Syön kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan, jossa on lihaa (nautaa, kanaa, kalkkunaa tms.) ja riisiä, nuudeliä, joskus pastaa tai leipää. Vihanneksiä syön liian vähän ja myönnän sen, olen vain niin laiska. Lämpimien ruokien lisäksi syön aamupalan ja kolme välipalaa. Välipaloilla syön rahkaa (usein pelkiltään, jota monet kauhistelee :D), kananmunia, pähkinöitä.

IMG_2339

Riittävä aamupala. Nyt kun oon tottunut syömään koko ajan, heräilen usein jo öisin kamalaan nälkään, joten aamulla nälkä on todella suuri. Syön aamupalaksi puuroa ison annoksen. Joskus nuorempana totutin itseni siihen, etten aamuisin syönyt oikeastaan mitään. Kauhistelen sitä nykyään, koska mielestäni aamupala on tärkein ateria päivässä. Sillä saa energiaa, millä jaksaa pitkälle päivään.

Treenin jälkeinen ruoka. Treenin jälkeen syön aina isoimman lämpimän aterian tunnin sisällä treenin loppumisesta. Jos syön jotain hyvää, pyrin syömään sen myös treenin jälkeen, koska silloin on kovin kulutus päällä. Oudoin tapa mun mielestä on ajatella, että treenin jälkeen ei saisi syödä mitään, koska silloin treeni olisi turhaa.

Monesti näkee ihmisten syövän ihan liian vähän ja elimistölle hyvin epäterveellisesti. Yleisin ongelma on se, että syödään koko päivä hyvin pieniä aterioita, jos syödään ollenkaan. Kahvi ei ole ruoka, eikä omena pidä energiatasoja koko päivää kunnossa. Sitten kun päästään illalla kotiin, monesti vedetään ruokaöverit, kun on niin nälkä eikä kukaan näe. Kroppa syö näin koko päivän itse itseään (lihaksistoa ennen rasvaa) ravinnonpuutteessa ja illan ruokamätöt lihottavat, koska nukkuessa ihminen ei kuluta paljoa. Tärkeintä olisi löytää balanssi ruokailujen kanssa, jotta pakottavaa nälän tunnetta ei iltaisin tulisi.

Joskus ei ehdi kaikkia ruokia syömään, jos on paljon menossa päivän aikana. Silloin korvaan aterian jollain, josta saan suunnilleen samat ravintoarvot. Esimerkiksi monesti juon BCAA:ta ja syön pähkinöitä, se on aika hyvä combo.

Tätä on jankattu varmaan jo kyllästymiseen asti, mutta salilla käynnissä pyhä kolminaisuus on treeni, ruoka ja lepo. Jos ryssii ruokailunsa, se vaikuttaa enemmäin kuin arvaakaan. En suosittele kalorien pakonomaista laskemista, mutta on hyvä tietää, kuluttaako enemmän kuin syö vai toisinpäin, jotta saa syötyä oikein omien tavoitteiden mukaisesti. Jos haluaa tuloksia, täytyy syödä paljon. Enemmän kuin moni ymmärtääkään. Oikea ruoka ei juurikaan lihota, eikä sitä kannata pelätä.

sonja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta