Miten saada bikini fitness-vartalo?

Trendikkäintä nykyään mitä voi tehdä, on harrastaa fitnestä. Mieluiten bikini fitnestä. Tai haluta bikini fitness-kisaajaksi. Tai vähintään haluta bikini fitness-vartalo. Joka toinen haluaa näyttää Virmajoelta 24h vuorokaudessa vuoden ympäri ja pärjätä bikini-kisoissa. Miten bikini fitness-kropan sitten saa? Vastaus on, syntymällä siihen.

annaTässä on Anna. Kuten näkyy, hyvä bikini fitness-kilpailija ei ole mikään lihaskimppu. Lihasta on, mutta ei suuria määriä. Vartalo on treenattu, sopusuhtainen ja naisellinen. Lantion pitää olla kapea, pakaroiden pyöreät ja vatsan timmi, muttei niin timmi, että palat näkyy. Olkapäissä muotoa, muttei roteva. Jaloissa treenaamisen jälkiä, mutta sirous on tärkeää. Vartalon pitää olla tiimalasin muotoinen ja kokonaisuus hyvännäköinen. Kuten huomaatte, vartalosta vain puolet on tehty treenaamisella. Väitän, että yli puolet on geeneistä kiinni. Jos ihmisellä on esimerkiksi leveä lantio, karu fakta on, että et tule ikinä pärjäämään. Tälläistä vartalon jumalaisuutta, kuten Annalla on, ei usein näe. Ei ainakaan Suomessa. Annan kaltaisia ihmeitä kun ei tupsahtele maan päälle ihan tuon tuosta.

Koska bikinissä arvostellaan kokonaisuus, myös kasvot ja hiukset pitää olla nätit. Olemus täytyy olla arvokas ja näyttävä. Kävely pitää olla kaunista ja lavamuuvit hallussa.

o

Vaikka treenaan 6 kertaa viikossa, punnitsen ateriani, syön 3h välein ja elän jatkuvasti tiedostaen tavoitteeni, en koe tekeväni muihin fitness-lajien edustajiin nähden juuri mitään töitä. Jos verrataan body fitnekseen tai naisten kehonrakennukseen, minähän vain pelleilen salilla. Ja niin sen kuuluu mennäkin. Bikinikisaajalla ei saa olla suurta lihaserottuvuutta, muuten sijoitus tulee olemaan huono.

Jos bikini fitness-kroppaan synnytään ja sitä vain salilla huolletaan, olenko minä sitten syntynyt oikeanlaiseksi? En tiedä. Tämän viikon lauantaina junailen itseni taas Lahteen, missä asentoharjoituksia pitää Johanna Koskinen ja Laura Tolonen. Päivänä on mahdollisuus saada myös tuomarinäkökulmasta palautetta fysiikasta ja tuon mahdollisuuden kyllä varmasti käytän. Kerron sitten, palasinko voittajana vai itkien kotiin. 🙂

Itse olen kuitenkin sen verran realisti, että halua faktat pöytään. Jos minulle oikeasti sanottaisiin, että vartalossani on jotain vialla, että minut tullaan elimimoimaan kilpailussa saman tien, varmaan vaihtaisin harrastusta. Haluan ylittää itseni ja itseni ylitys ei todellakaan tarkoita minulle sitä, että pyörähdän karsintalavalla ja sieltä mut nauretaan pihalle. Vaikka treenaisin monta vuotta kuin hullu, en luultavasti tulisi pärjäämään silti, jos minulla olisi alun alkaenkin joku suuri epäkohta kropassani. Realiteetit oman vartalon kanssa on hyvä pitää jokaisen mielessa sekä jalat maassa. Näin välttyy niiltä elämää suuremmilta pettymyksiltä, kun ei saavutakaan bikini fitness sm-kultaa, vaikka poikaystävä sanoi, että näyttää hyvältä.

Kivaa keskiviikkoa, tai siis kohta torstaita, kaikille!

sonja

14 vastausta artikkeliin “Miten saada bikini fitness-vartalo?”

  1. Hyvä postaus! Itse myös olen hiljaa mielessä myöntänyt itselleni, että meikän on aivan turha edes yrittää kiikkua bikini-lavalle, koska olen ruumiinrakenteeltani ”roteva” ja sitten Body fitness on omaan makuuni jo liian lihaksikasta, niin suosiolla päätin jäädä oman elämäni treenaajaksi ja koittaa kesällä olla edes kohtalaisessa Biitsi Fitness -kunnossa 😀
    Mielenkiinnolla odotan mitä palautetta saat! Todennäköisesti aika hyvää, uskoisin:)

    http://hikikinkku.fitfashion.fi

    • Kiitos! Se on hyvä että tiedostaa faktat, eikä kaikkien tarvikkaan lavalle hinkua. Monesti unohdetaan se, kuinka hienoa on olla vain hyvässä kunnossa ihan omaksi ja muiden iloksi! 🙂 ja loppupeleissä oman elämän treenaaja on paras tavoite, eikä niin, että kerran käydään lavalla ja sen jälkeen elämäntapa lässähtää jos ei esimerkiksi pärjääkään. Tsemppiä sinne treeneihin! 🙂

  2. Rohkeaa kirjoitusta aiheesta, arvostan! Toi lantiojuttu vaan on vähän ristiriitainen, kun kuitenkin tiimalasimalli on tärkeä (leveät hartiat – kapea vyötärö – leveä lantio), mutta sitten toisaalta lantion olisi hyvä olla kapea. Kaipa se on niin että suhteessa esim. hartioihin lantio ei saa olla liian leveä. (En ole bikinissä asiantuntijaa lähelläkään mutta joku haju kyllä on) : ) Mitä olen itse lueskellut näistä aiheista niin leveä lantio on hyvä jos on kokonaisuus siro, koska kapea lantio luo usein taas liian poikamaisen lookin, eli esim. vyötärö ei ole sitten edukseen eikä ole tarpeeksi naisellinen. Siro toki pitää olla mutta kai se on koko paketti vaikea hallita, ja itse olen myös tuota mieltä että geeneillä on todella iso osuus tässä lajissa, koska kroppaa ei voi muokata kovin pitkälle lihasmassalla (kun sitä ei saa olla liikaa bikinissä).

    http://musclefetish.fitfashion.fi/

    • Heippa, kiitos! Huomattavan leveä lantio ei ole eduksi, koska taas leveät hartiat eivät ole tuomarien silmissä hyvä asia. Toki poikamainenkaan lantio ei ole hyvä, eli laji on tasapainottelua ääripäiden välissä! Ja kuten sanoitkin, leveä vyötärö taas on ehdoton nou nou. Geenithän sen pitkälle sanoo, millainen vartalon malli ja luusto on, eikä siihen paljoa voi treenillä vaikuttaa, mikä on harmi.

    • ”Vaikka treenaisin monta vuotta kuin hullu, en luultavasti tulisi pärjäämään silti, jos minulla olisi alun alkaenkin joku suuri epäkohta kropassani. Realiteetit oman vartalon kanssa on hyvä pitää jokaisen mielessa sekä jalat maassa. ” Erittäin hyvin sanottu! Bikini on tosiaan aika jännä laji, että siinä vaikuttaa kropan pohjarakenne niin paljon, kun toisissa lajeissa sitä voidaan lähteä peittelemään lihasmassalla oikeissa paikoissa.

      Mitä tuohon lantioon tulee, niin olen mietiskellyt sitä paljon. Mielestäni lantion ei kannata tosiaan olla kauhean leveä, ainakaan missään nimessä leveämpi kuin hartioiden, koska tiimalasimaisuus muuttuu päärynäksi, mutta ei myöskään mitenkään poikamaisen kapea. Ajattelen itse niin, että lantion toivotaan olevan kapeahko, mutta luustoltaan naisellinen, pyöreähkö. Kävisikö se yhtään järkeen, en tiedä? Eli lantion luusto ja sen suhde vyötäröön ratkaisisi paljon?

      -Jade
      http://busybeingbodylicious.fitfashion.fi/

    • Kyllä, tuohon tyyliin ajattelen itsekin tuosta lantiosta. Toki jokaisen vartalo on erilainen eilä tarkkaa senttimittaa lantiosta pysty sanomaan, mikä on hyvä ja mikä ei. Kuitenkin kokonaisuuden pitää olla siro, mutta naisellinen. Kuitenkin poikamaisen kapeaan lantioon pystyy saamaan jonkin verran muotoa ja asennoilla tekemään siitä paremman näköisen. Leveää lantiota taas on vaikeampi peittää. Vaikeita asioita!

  3. Tässä melkei jo vuoden kestänyttä projektia sivusta seuranneena ja itse 8 vuotta salilla reenanneena täytyy todeta ettei se sun salilla ”puuhastelu” mitään satujumppaa ole! Reenaat paljon kovempaa kuin moni muu tosissaan reenaava mies tai nainen! Pää kestää vielä muutamia toistoja sen jälkeen kun moni muu olis lopettanu. Jos jokainen suomalainen lavalle pyrkivä sais vähintään sun psyykkeen tehdä reenejä niin suomessa olis paljo kovempi taso. IMO!!

    • Haha no voi kiitos! 😉 Mutta se on aina mihin vertaa..

  4. Aika harvalla luusto oikeasti määrää kropan mallin. Vai kuinka monta leveetä anorektikkoa olet nähnyt? Luusto on about samanlainen kaikilla, se on se rasva siinä päällä mikä tekee lantiosta leveän.

    Kaikki riippuu niin näkökulmasta. Ei fitness ole trendikkäintä mitä voi tehdä, suuren suuri osa tutuistani ei edes tiedä mikä on bikinifitness! Ja olen kuitenkin aikaisemmin ollut liikunta-alalla ihan liikuntatieteellistä myöten.

    • Luusto on kyllä jokaisella ihmisellä erilainen, samoin kropan malli muutenkin.. Lantion leveyden määrää lantioluu, joten hyvinkin laihalla ihmisellä lantion luut voivat töröttää leveinä. Myös hartiat voivat joillain ihmisillä olla luonnostaan leveät, eikä rasvan määrä vaikuta siihen.

      Ja tuo trendikkyysasia on mielipidekysymys, joten siitä lienee turha kiistellä. Siinä ympäristössä missä minä elän, fitness on hyvin pinnalla, siksi sanoin noin. Tottakai kirjotan omasta näkökulmastani ja joskus myös hiukan karrikoiden.

  5. Ei hitto mä mietin tänään kauan siellä posepäivässä, että mistä sun naama on tuttu mut nyt hoksasin että täältähän se! 😀 Hienolta näytti poset ja kävelyt!

    • Hahaa totta! 😀 Kiitos ja niin näytti hyvältä sielläkin!!

  6. Miksi Janni Hussi silti sijoittuu poikamaisen suoralla kropallaan? Myös moni muu bikini fitness-kisaaja on suora ja tasapaksu. Eikö tiimalasi ole kuitenkaan ihanteena vai saadaanko poseerausasennolla niin vahva illuusio tiimalasista?

    • Heippa! Tiimalasi on ehdottomasti bikinissä toivottavaa. Janni Hussin kisoja en nähnyt paikan päältä, mutta kuvista päätellen hän sai onnistuneilla poseerauksilla korostettua tiimalasimallia.

      Toki jos täydellistä kisaajaa ei ole saatavilla, on otettava vierestä. Esimerkiksi Jannilla on sopusuhtainen vartalo ja kisakunto oli tyylikäs ja kireä, joten tämän takia meni varmasti monen muun ohi.

      Poikamaisia vartaloita tosiaan löytyy amatööripuolelta, joilla voi pärjätäkin, jos taso ei ole kova. Ammattilaisista kannattaa lähinnä katsoa, mitä lajissa haetaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta