Lisäravinteista

En ole todellakaan mikään ekspertti lisäravinteiden kanssa, enkä tiedä tarkkoja yksityiskohtia, miten eri aineet vaikuttavat ja mihin. Ajattelin kuitenkin kertoa, mitä lisäravinteita itse käytän ja milloin. Suurin osa lisäravinteistani on treenin ympärillä. Lisäksi sekoittelen aamupuuroon proteiinia. Lisäravinteilla on myös helppo korvata välillä aterioita, jos on pahassa paikassa ruokailun aikaan.

IMG_2188IMG_2186Ennen treeniä juon hiilaria ja Fastin Shockia. Oon välillä vaihtanut tota Shockin merkkiä, mutta toi on hintalaatusuhteeltaan mun mielestä paras. Hiilari tukee treeniä ja varmistaa, että lihaksilla on tarpeeksi energiaa treenin alkaessa.

IMG_2190IMG_2192Treenin aikana juon hiilaria, Intraa, beta-alaniinia ja ihan ruususuolaa. Kaikki antavat lihaksille koko ajan energiaa ja varmistavat, ettei elimistä väsy ja ala käyttämään omaa lihaksistoa energianlähteenä. Eli syömään itse itseään.

IMG_2189IMG_2191IMG_2187Treenin jälkeen proteiinia, kreatiinia ja glutamiinia. Auttavat aloittamaan palautumisen nopeasti. Toisin kuin monet, en juo hiilaria ollenkaan treenin jälkeen. Saan treenin aikana sitä jo riittävästi, ja omasta mielestäni palkkarissa hiilarin juominen on jo vähän ”myöhäistä”. Se ei kuitenkaan imeydy samalla sekunnilla. Siksi treenin aikana juotaessa hiilari imeytyy kroppaan koko ajan vähitellen.

Suurin osa käyttämistäni lisäravinteistä on Fastin tuotteita. Tiettyä syytä ei ole. Syy on ainoastaan se, että ostan kaikki tuotteet Body Actionilta, missä on paljon Fastia. Liikkeestä saa parempia alennuksia kuin esimerkiksi Fitnesstukulta, joten itse suosin sitä. Kaikkein halvin tapa on tilata lisäravinteet nettikaupoista ja usein ulkomailta. Esimerkiksi Myprotein-sivustoa olen itsekin käyttänyt, ja siellä on kyllä halvempaa kuin ihan kaupassa. Itse olen kuitenkin sen verran laiska, että mieluummin kävelen sata metriä ja ostan tuotteet juuri silloin kuin tarvitsen.

Itse olen kokenut kaikkein parhaiten hyödyn proteiinin, aminohappojen, hiilarin ja kreatiinin käytössä. Muuten buustaan treenejäni ihan puhtaalla ruoalla ja banaaneilla! Ajoitan aina suurimman aterian treenin jälkeen ja varmistan, että ennen salia olen myös syönyt noin tuntia ennen.

Näiden lisäksi syön toki myös vitamiineja, ihan vain oman jaksamiseni vuoksi. C-vitamiinia, monivitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia. Kofeiinitabletteja tulee vedeltyä joskus ennen treenejä, jatkuvaa käyttöä en kuitenkaan suosi.

Minkälaisia lisäravinnemieltymyksiä teillä on, mistä ootte kokeneet olevan hyötyä?

sonja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta