Tarvitsenko minä lisäravinteita?

Tänään kävi pienelle tytölle köpelösti, kun havahtui vasta seitsemältä illalla siihen, että piti mennä ostaan hiilaria kaupasta mikä meni kuudelta kiinni. Käytän sekä ennen treeniä, että treenin aikana juomassa hiilaria, joten nehän jäi sitten juomatta. Vähän orpona kävelin salille, en ollut juonut laturia ja treenin aikana tulisin juomaan vain vettä. Tein kuitenkin olkapäitä polttavan erinomaisen treenin. Mietin salilla olon jälkeen, että miksi mä ylipäänsä juon mitään treenijuomia? Tarvitaanko lisäravinteita oikeasti?

2Treenaaminen on vähän niinkuin uskonto, kaikki uskovat vähän erilaisiin asioihin ja tekevät jutut omalla tavallaan. Mulla on valmentajan kanssa ollut aina lisäravinteet käytössä ja oon pitänyt niitä jo pitkään itsestäänselvyytenä. Tunnen, että saan treenistä kaiken hyödyn irti juomien avulla, mutta toisaalta, tänäänhän sain ilmankin. Uskon, että optimaalisin tulos tulee toki lisäravinteita käyttämällä oikeissa paikoissa ja oikeisiin aikoihin. Silloin treeni ei mene hukkaan, katabolia ei yllätä ja pystyy helposti korvaamaan aterioita juomilla. Tänään kuitenkin mietin, että osa siitä latausjuomankin lisäboostista saattaa olla vaan kuvitelmaa. Kun uskot siihen, se toimii. Aika kallista uskoa!

Viikonloppuna Kati Alander sanoi, ettei käytä mitään lisäravinteita. Mietin hetken, että ton täytyi olla vitsi. Nainen on kuitenkin pärjännyt kiitettävän hyvin body fitneksen parissa. Mutta ei se ollut. Useimmat vannovat lisäravinteiden nimeen, toiset taas näköjään eivät. Uskontokuntia on monia.

”Normaalit” ihmiset eivät kyllä minunkaan mielestäni tarvitse muuta kuin perusruokaa pysyäkseen kunnossa. Välillä olen kuullut kysyttävän, että mitä palkkaria minun pitäisi juoksulenkin jälkeen juoda. Kysellessä tarkemmin, henkilön muu ruokailu on kuitenkin aivan persiillään. Ihan ensimmäisenä pitää pistää perusruokailu kuntoon, sitten vasta keskittyä hifistelyyn. Jos vetää joka viikonloppu rähinäkännit ja neljän aikaan tulee kotiin tuplajuuston kanssa, ei tarvitse miettiä, minkälainen palkkari olisi hyvä. Perusasiat ensin. Kun on opetellut syömään tasaisesti, riittävästi ja kunnollista ruokaa, voi alkaa miettimään, tarvisiko joitain lisäravinteita rankkojen treenien jälkeen, vitamiineja tai superfoodeja.

3Itse haluan kuitenkin jatkossakin tehdä kaiken optimaalisesti, jotta kehitys olisi niin hyvää kuin mahdollista. Siksi jatkan ehdottomasti mömmöjen syömistä (kuulostipas erittäin hämärältä), joilla takaan ainakin oman kehitykseeni uskomisen, jos ei muuta. Jos kuitenkin harrastaa esimerkiksi jonkinlaista aerobista liikuntaa, suosittelen miettimään, tarvitseeko niitä oikeasti. Ei ole kuitenkaan mitään halpaa puuhaa!

sonja

6 vastausta artikkeliin “Tarvitsenko minä lisäravinteita?”

  1. Eiköhän Alanderilla ole ollu vähän vahvemmat aineet käytössä… 🙂 Älkää nyt kaikkea uskoko ihan ilman omaa ajattelua!

    • Puhuin postauksessa ihan laillisista lisäravinteista, ja kyllä uskon ettei hän niitä käytä. Muiden aineiden käytöstä en ole puhunut yhtään mitään, enkä myöskään lähde asiaa spekuloimaan. 🙂

  2. Toi kuvitelma lisäboosterista on kyllä totta! 😀 Mä oon hyvin pärjännyt pelkällä palautusjuomalla, mutta välillä olis kyllä kiva testata jotain muutakin. Mutta tosi asiassa mihin mä niitä tarviin?

    • Jep! 🙂 Vaikka kyllähän noi treenijuomat pitää huolta, että lihakset saa ravintoo koko ajan treeninkin aikana. Kuinka suuri se vaikutus sitten on, on eri asia..

  3. Kova aerobinen harjoittelu kuluttaa keskimäärin vielä enemmän aineita kehosta, kuin salilla treenaaminen. Joten todellakin mikäli juoksee esimerkiksi maratoneja on syytä kartoittaa lisäravinteiden saanti huolella!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta