Meitä huijataan

Multa joskus kyseltiin, miksi syön vaaleaa riisiä enkä tummaa. Kysymyksen jälkeen oon tutkinut paljon keskusteluja tummasta ja vaaleasta riisistä/leivästä/makaroonista mielenkiintosilla tuloksilla. Monellahan on nykyään kuva, että vaalea riisi on jotain kamalaa, kiellettyä, tappavaa! Se lihottaa saman tien kun pistät suuhun, ei täytä, mutta saa naaman pullavaks. Myrkkyä siis. Itse syön sitä päivittäin.
 
Tsekkailin Finelin sivuilta (ruokavammaisten maanpäällinen taivas!) eri riisien ravintosisältöjä.
Tummassa riisissä on 335 kaloria/100g, vaaleassa 362/100g. Vaaleassa on enemmän proteiinia. Rasvat on oikestaan samat. Sokeria vaaleassa ei ole, tummassa on. Vaikuttaako kovin pahalta?

Vaalea riisi imeytyy nopeasti elimistöön, ja esimerkiksi minä, joka lasken, että saan tarpeeksi hiilaria päivässä, tiedän varmasti kaiken riisin imeytyvän kroppaani, mitä syön. Tumma riisi imeytyy hitaasti, sen takia sanotaan, että se täyttää pitempään… Se ei kuitenkaan välttämättä imeydy kokonaan. Täysjyväriisissä on kuoret päällä, joten se saattaa vain jatkaa matkaansa elimistön läpi. Esimerkiksi kovan treenin jälkeen ihminen tarvitsee nopeasti ruokaa. Tumma riisi treenin jälkeen saattaa imeytyä vasta pitkän ajan päästä, eikä elimistö saa siitä hyötyä silloin irti.

Ihmiset, jotka puolustelevat täysjyväriisiä, sanovat, että siinä on enemmän kuitua ja ravintoaineita. Syökö joku oikeasti RIISIÄ, jotta saisi vitamiineja? Varsinkin, kun erot on niin pieniä.. Riisi on omasta mielestäni ainakin vain täyteaine monipuolisen ruoan sivussa, josta saa energiaa. Vitamiinit saa kyllä paremmin jostain ihan muualta. Tai sitten täytyy syödä riisiä hyvin paljon. 😀

Jos haluaa välttää hiilareita, pitää välttää ihan samalla tavalla täysjyväriisiä kuin vaaleaakin. Jollain kummilla mainoskikoilla on iskostettu meidän päähän ajatus, että laihdut kun syön tummaa riisiä. Et laihdu. Vaaleassa riisissä on vain 30 kaloria enemmän/100g kuin tummassa.

Jokainen tarvitsee polttoainetta ja vaalea riisi takaa mielestäni varmemman energiansaannin kuin jyväriisit. Se on vähän kuin söisi lihaa muovikelmussa. En tiedä, imeytyykö tämä muovi ikinä mutta kokeillaanpas!

FitFashion

15 vastausta artikkeliin “Meitä huijataan”

  1. Tätä mä oon aina pohtinu! 😀 riisiä kun riisiä. Et saa siitä terveellisempää kun se on tummaa, ole syömättä sitten jos hiilarit pelottaa. Koulussakin tarjotaan tummaa riisiä, koska se on mukamas terveellisempää. Maha siitä tulee kipeeksi ja se on vielä hirmusen pahaakin D; mahtava postaus, kiitos!

  2. päteekö tää sama sit ruisleivässä ja ”pullaleivässä” ? Syötkö sit kans vaaleeta paahtoleipää mielummin kun täysjyvästä ruisleipää?

    • En syö tällä hetkellä leipää ollenkaan, joten siitä en osaa sanoa. Mulle tulee luultavasti leipää piakkoin ruokavalioon, joten otan sitten asiasta selkoo!

    • Sonjan tapauksessa kuidunsaanti on luultavasti vihanneksien ja kaurahiutaleiden ansiosta kohdallaan. Kun taas puhutaan vähän ”taviksemmasta” ihmisestä, joka ei välttämätta kauheasti edes syö vihanneksia, vatsan toiminnan kannalta voi olla merkittävää, syökö ruisleipää vai ”pullaleipää”: Puhdistetut viljat kun eivät sisällä oikeastaan yhtään kuitua.

      Vaalea leipää kannattaa syödä pääasiassa vain treenin jälkeen, tai ennen, koska se nostaa nopeasti elimistön insuliinitasoja –> ruoka kulkeutuu aineenvaihdunnan kautta kudoksiin nopeammin. Täysjyvä on hyvä muilla aterioilla, sillä sen kulkeutuminen ja sulaminen vie elimistössä kauemmin sen sisältämän kuidun ja hieman erilaisen hiilihydraattirakenteen vuoksi.

      Yhteenvetona voisi siis sanoa, että on tapauskohtaista, milloin kannattaa syödä vaaleaa leipää ja milloin ei.

      T. farmasian opiskelija

    • Noniin hyvä nyt saatiin leipäkysymykseenkin vastaus! 🙂

  3. Mielenkiintoista, en ole tullutkaan koskaan ajatelleeksi asiaa kun aina suositaan täysjyvä tuotteita.
    Taidan jatkossa ostaa riisini vaaleina.

    Kiitos tästä postauksesta 🙂

  4. Jep, jasmiiniriisi on ainakin omassa ruokavaliossani jo puolisen vuotta korvannut täysjyväriisin 🙂 Itsekin olin ennen siinä (harha)käsityksessä, että täysjyväriisi olisi jotenkin ”parempaa” 😀

    • Samat sanat 🙂 Itekin alkuun valmentajalta kysyin, että miksen syö täysjyvää. Vasta kun se kysyi, että mikäs siinä on sun mielestä parempaa, rupesin miettiin että niin…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta